Deze les Beeldende Vorming ging over 'ontwikkelingsfasen'. In de receptieve fase hebben we aan de hand van beelden geleerd op welke manier beelden beoordeeld kunnen worden aan de hand van de ontwikkelingsfasen van Parsons. Deze kennis hebben we vervolgens gelijk toegepast door vragen te bedenken bij een filmposter van een animatiefilm.
In de receptieve fase hebben we de ontwikkelingsfasen van Parsons besproken. De ontwikkelingsfasen van Parsons worden als volgt ingedeeld:
- Favoritisme.
Het kind ziet in afbeeldingen vooral dingen waar hij of zij directe associaties mee heeft. Er wordt verder geen aandacht besteed aan wat het beeld in het werk waar het instaat betekent. - Ambachtelijkheid.
a) Schematisch realisme:
Er moet iets te herkennen zijn op het beeld. Alleen als er iets afgebeeld wordt wat het kind in het echt mooi vindt, waardeert het kind het beeld als 'mooi'.
b) Fotografisch realisme:
Naast het feit dat het beeld herkenbaar moet zijn, moet het er ook 'echt' uitzien, alsof het een foto is. - Expressiviteit.
Het beeld wordt gezien als een middel waarmee de kunstenaar iets uit wil drukken. Het heeft een onderliggende betekenis die verder gaat dan het concrete beeld wat er te zien is. - Formalisme.
Naast de eerder genoemde onderdelen waar aandacht voor is, is er ook aandacht voor het kunstwerk als kunstwerk. Er is aandacht voor het vakmanschap en de structuur en compositie die dit werk laat zien. - Open Mind.
In deze fase kan men in kunstwerken meerdere lagen zien die bijvoorbeeld maatschappelijke problemen van de periode waarin het schilderij gemaakt is laten zien. Naast een goed observatievermogen is hier ook kennis nodig van maatschappelijke ontwikkelingen in de tijd waarin deze werken zijn gemaakt.
In de productieve fase heb ik aan de hand van de ontwikkelingsfasen van Parsons heb samen met een klasgenoot vragen bedacht bij de filmposter van de animatiefilm 'the Incredibles'. Deze vragen hebben wij met behulp van het programma 'thinglink' in de filmposter geplaatst: Filmposter 'the Incredibles' . Ik zal nu de vragen en verwachte antwoorden naast de filmposter kort bespreken.
Filmposter 'the Incredibles'. |
Een animatiefilm met actie en een superheldenfamilie.
b) Waaraan zie je dat?
Ze rennen en er is een hoop vuur achter de familie. Je ziet dat het een familie is, omdat ze allemaal hetzelfde pak dragen en samen rennen. Ze dragen superheldenpakjes en een masker.\
2. a) Hoe zie je dat de mensen in het rood snel gaan?
De figuren zijn voorovergebogen, hun voeten staan niet naast elkaar maar voor elkaar. De armen van de figuren zijn gebogen alsof ze snelheid willen maken.
b) Hoe zie je dat de man in het midden sterk is?
De man is groter en breder dan de rest van de afgebeelde personen. Daarnaast staat hij in het midden en neemt hij op deze manier een groot deel van de poster in beslag.
3. a) Hoe zie je dat de man aan de bovenkant in het midden een schurk is?
De man draagt de kleur zwart, zijn haren staan recht overeind. Er komt vuur uit de onderkant. Zijn armen staan uit elkaar. Ook hangt hij boven de plek waar vuur vandaan komt.
b) Wie zou elastisch zijn als superheld(in)?
De figuren zijn voorovergebogen, hun voeten staan niet naast elkaar maar voor elkaar. De armen van de figuren zijn gebogen alsof ze snelheid willen maken.
b) Hoe zie je dat de man in het midden sterk is?
De man is groter en breder dan de rest van de afgebeelde personen. Daarnaast staat hij in het midden en neemt hij op deze manier een groot deel van de poster in beslag.
3. a) Hoe zie je dat de man aan de bovenkant in het midden een schurk is?
De man draagt de kleur zwart, zijn haren staan recht overeind. Er komt vuur uit de onderkant. Zijn armen staan uit elkaar. Ook hangt hij boven de plek waar vuur vandaan komt.
b) Wie zou elastisch zijn als superheld(in)?
De vrouw rechts met de baby, haar benen zijn heel lang en lijken van elastiek gemaakt. Haar benen zijn lang alsof ze helemaal uitgerekt zijn.
4. a) Waar zou het vuur vandaan komen?
Het vuur komt achter de mensen vandaan. Achter het vuur is nog een enorm monster te zien met daarboven de schurk. Het lijkt erop dat zij samen verantwoordelijk zijn voor het vuur.
b) Zou de man in het blauw goed of slecht zijn?
De man in het blauw heeft een lichte kleur en lijkt een soort verkoeling tegenover het vuur. Het is daardoor aannemelijk dat deze man het vuur aan het bestrijden is en dus 'goed' is.
c) Bij wie zou deze robot horen?
Dit enorme robotmonster hoort waarschijnlijk bij de schurk, omdat de schurk boven en iets
4. a) Waar zou het vuur vandaan komen?
Het vuur komt achter de mensen vandaan. Achter het vuur is nog een enorm monster te zien met daarboven de schurk. Het lijkt erop dat zij samen verantwoordelijk zijn voor het vuur.
b) Zou de man in het blauw goed of slecht zijn?
De man in het blauw heeft een lichte kleur en lijkt een soort verkoeling tegenover het vuur. Het is daardoor aannemelijk dat deze man het vuur aan het bestrijden is en dus 'goed' is.
c) Bij wie zou deze robot horen?
Dit enorme robotmonster hoort waarschijnlijk bij de schurk, omdat de schurk boven en iets
achter hem hangt, alsof hij de robot kan sturen.
5. a) Lijkt het je een spannende film?
Ja, want er zit veel actie in en de familie moet vechten tegen een schurk. Ook is het gevaarlijk voor de helden, want er is veel vuur en een enorme robot.
Ja, want er zit veel actie in en de familie moet vechten tegen een schurk. Ook is het gevaarlijk voor de helden, want er is veel vuur en een enorme robot.
b) Zou je voor deze film naar de bioscoop gaan?
Waarschijnlijk wel, omdat de film eruitziet als een spannende film.
Waarschijnlijk wel, omdat de film eruitziet als een spannende film.
Voor de reflectieve fase van deze bijeenkomst was er weinig tijd. Het enige moment wat als reflectie zou kunnen tellen deze bijeenkomst is dat we de docent enkele vragen hebben laten beoordelen. Daarnaast vormt het verwerken van deze opdracht op deze weblog een moment van reflectie. Na de otnwikkelingsfasen van Parsons opnieuw doorgenomen te hebben, denk ik dat we voor elke fase een aantal goede vragen hebben bedacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten