Als eindopdracht voor Beeldende Vorming moesten wij aan de hand van een tekening een les ontwerpen met een beeldend probleem. De les moest een beeldaspect beslaan wat in de tekening van de leerling nog niet helemaal goed zat. De les is bedoelt om leerlingen inzicht te geven wat betreft dit beeldaspect.
'Vulkanen'. |
Logo Batman. |
We openen de les met een bewustzijn dat voorwerpen met één lijn getekend kunnen worden. Dit doen we aan de hand van een introductiespel en voor de kinderen bekende logo's.
Logo Snapchat. |
Logo Apple. |
- Het dier moet uit één vorm gemaakt zijn.
- Het dier moet herkenbaar zijn.
Het is aan de leerlingen zelf om te kiezen wel dier ze maken.
In de reflectieve fase gaan we klassikaal kijken of de resultaten aan de gestelde eisen voldoen en waarom wel of niet.
In de reflectieve fase gaan we klassikaal kijken of de resultaten aan de gestelde eisen voldoen en waarom wel of niet.
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENTEN Lisa Janssen & Daniëlle van Lieshout
KLAS PLA1C
|
STAGEGROEP 6
|
LESACTIVITEIT Beeldende Vorming, eindopdracht: lesplan
|
LESDUUR ±40 minuten
|
|||
STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
|
||||||
BEGINSITUATIE
|
·
De vorige les is er een tekenopdracht gegeven, waarbij de
leerlingen hun eigen boerderij met dieren mochten tekenen.
·
Bij veel leerlingen bestaan de dieren uit aparte, schematische
vormen.
·
De leerlingen hebben nog nooit met ijzerdraad gewerkt.
Beeldend vermogen: fase 2: gecodeerde
werkelijkheid, want de kinderen tekenen altijd hetzelfde als ze bijvoorbeeld
een koe tekenen (4 rechte poten, zwart-witte buik, een kop en een staart).
Ontwikkelingsfase: schematisch realisme
|
|||||
LESDOEL(EN)
|
·
Beeldend doel: de leerlingen maken de contour van een dier naar
keuze, het dier moet herkenbaar zijn voor de andere leerlingen.
·
Technisch doel: de leerlingen gebruiken ijzerdraad en het buigen
en draaien ervan om een contour van een dier te maken.
|
|||||
FASE |
LEERACTIVITEIT
|
DID.
WERKVORMEN
|
MATERIALEN
|
|||
ORIENTATIE
/
OPENING
tijdsduur: 10 minuten
|
Receptieve
fase:
1.
We vertellen de leerlingen dat we met één lijn een voorwerp kunnen
maken en dat de leerlingen dan moeten raden welk voorwerp het is. Op deze
manier tekenen we een tafel, vervolgens tekenen we een vaas op de tafel en
tot slot een bloem in de vaas, waarbij de leerlingen dus drie keer moeten
raden welk voorwerp het moet voorstellen.
2.
Door de motiverende opening raken de leerlingen zich er al van
bewust dat bijvoorbeeld een voorwerp wel met één lijn te tekenen is. Ook
vertellen we dat we contouren ook op plaatsen tegen kunnen komen waar we het
minder snel verwachten. We laten plaatjes zien van de logo’s van o.a.
snapchat, batman en Apple en vragen we de leerlingen wat de logo’s moeten
voorstellen. We staan er bij stil dat het spookje, de vleermuis en de appel er
niet zo uitzien als je ze normaal zou tekenen (afwijkende kleur en gebrek aan
details). We staan per logo stil of de losse vormen uit één lijn bestaan. We
vertellen dat het doel van vandaag is dat we ook van één lijn, van
ijzerdraad, de omtrek van een dier gaan maken.
3.
We vertellen dat we eerst nog wat verdere uitleg over de opdracht
gaan geven, dat de leerlingen vervolgens aan de slag mogen met het materiaal
en dat we aan het einde van de les gaan bespreken of we het goed gedaan
hebben.
4.
We zeggen dat we benieuwd zijn wie het lukt om een mooi dier te
maken met één lijn.
Beeldcultuur: modern, want ze maken iets niet
natuurgetrouws (een dier bestaat niet alleen uit een lijn), het is iets
abstracter dan een echt dier en er is geen vermenging van klassieke beelden
met hedendaagse beelden.
Beeldbeschouwen: stadium 2 van Parsons: het
gaat erom dat de leerlingen in een simpel figuur wat het beeld concreet moet
voorstellen. Wat het beeld daarnaast wat betreft expressie uitdrukt is deze
les niet belangrijk.
|
ADI:
1.
Verras de hersenen d.m.v. de interactieve vorm.
2.
Activeer voorkennis en bespreek de lesdoelen.
3.
Vertel lesverloop.
4.
Motiveer en inspireer.
|
·
Digibord met Prowise.
|
|||
UITVOERING/
KERN
tijdsduur: 20 minuten
|
Productieve
fase:
1.
Beeldend probleem: we vertellen dat de leerlingen zelf mogen
kiezen welk dier ze gaan maken, maar dat er wel eisen zitten aan het
eindproduct:
- Het dier moet uit één lijn bestaan. De lijn in de vorm van het dier kan straks plat op tafel liggen. - Het dier moet voor de andere leerlingen herkenbaar zijn. We laten de leerlingen zien met welk materiaal we gaan werken en vertellen dat de leerlingen 15 minuten de tijd krijgen.
2.
De leerlingen ontdekken wat zij met het materiaal kunnen doen en
maken in 15 minuten tijd een contour van een dier naar keuze. Wij lopen rond
om te kijken of de leerlingen klassikaal misschien meer tijd nodig hebben en
om te zien of de leerlingen de opdracht goed begrepen hebben.
Beeldaspecten: vorm, want de leerlingen maken
een dier door ijzerdraad in verschillende vormen te buigen. De rest van de
beeldaspecten zijn hierbij niet van toepassing.
Werkprocessen: experimenteel, want de
kinderen experimenteren met ijzerdraad (hiermee hebben ze nog nooit gewerkt).
Instructie techniek: we vertellen de kinderen
dat ze het ijzerdraad kunnen buigen en draaien in elke vorm die ze willen. We
laten zien hoe je het ijzerdraad kunt buigen in een vorm (niet de vorm van
een dier).
|
ADI:
1.
Instructie.
2.
Zelfstandig werken.
|
·
IJzerdraad (uitdelen na instructie)
·
Digibord met Prowise
|
|||
AFSLUITING
tijdsduur: 10 minuten
|
Reflectieve
fase:
Presentatievorm: we leggen alle dieren op een
paar aangeschoven tafels in het midden. De kinderen kunnen zo langs de dieren
lopen om te kijken welke dieren het zijn.
Nabeschouwing: we vragen de kinderen om van elkaar
de dieren te benoemen. Wat maakt nou dat de lijn op dat dier lijkt?
Beoordelingscriteria: aan de hand van het
beoordelingsschema gaan we de dieren van de leerlingen beoordelen. We letten
op de volgende punten:
·
Is het dier uit één vorm gemaakt.
·
Is het dier herkenbaar (dit controleren we door voor het bespreken
aan andere leerlingen te vragen welk dier het moet voorstellen).
De volgende les zal bestaan uit een
tekenopdracht, op deze manier willen wij testen of de leerlingen de contouren
ook al toe gaan passen in hun tekeningen.
|
ADI: Evaluatie d.m.v. interactieve vorm.
|
·
Digibord met Prowise
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten